دنیای دیجیتال, نقد و بررسی

راهنمای خرید لپ تاپ مرداد 1402

دیجی کالا مگ :

چند نکته مهم درباره مقاله راهنمای خرید لپ‌‌تاپ دیجی کالا مگ

  1. سعی شده در هر بازه‌ی قیمتی، بهترین لپ‌‌‌تاپ ها انتخاب شود.
  2. معیارهای مهم ما در انتخاب لپ‌‌تاپ‌ها تکنولوژی پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، میزان رم، حافظه‌های SSD و HDD و صفحه نمایش در کنار قابلیت‌های دیگر است.
  3. تا جای ممکن انتخاب‌ها به صورت عادلانه انجام شده است. ممکن است در یک بازه‌ی قیمتی، یک لپ‌‌تاپ دارای چند کانفیگ مختلف باشد. حتما با جستجوی نام لپ‌‌تاپ در فروشگاه دیجی‌کالا،‌ سایر مدل‌ها را هم بررسی کنید.
  4. بازار لپ‌‌تاپ‌ها هم مانند هر چیز دیگری در کشورمان، بسیار متزلزل و فاقد ثبات طولانی مدت است. حتما در صورتی که لپ‌‌تاپی از لیست انتخاب کردید، قیمت روز آن را هم بررسی کنید.
  5. عناوینی مانند دانشجویی، گیمینگ یا مهندسی نه به منظور کارایی صرف در حوزه مورد نظر، بلکه توصیه دیجیکالا مگ است. اما با این حال تمامی مدل‌های گیمینگ می‌توانند کاربردهای مهندسی/اداری فوق‌العاده‌ای داشته باشند یا برای کارهای سنگین دانشجویی و دانش‌آموزی مفید باشند.

 

پیش از خرید لپ‌تاپ چه مواردی را باید در نظر بگیرید؟

پیش از خرید لپ‌تاپ، نکات زیادی است که باید به آن‌ها توجه شود. از نوع کاربردی که انتظارش را دارید، تا سیستم‌عامل که در واقع اکوسیستم کاربردی شما می‌تواند باشد و همچنین قطعات داخلی دستگاه، همگی مواردی هستند که باید قبل از خرید لپ‌تاپ نسبت به آن‌ها شناخت کافی پیدا کنید.

کاربرد

آیا گیمر هستید؟ یا یک ژورنالیست که تمام کار روزانه‌تان نوشتن و وب‌گردی است؟ یا شاید هم دانشجویی که کلاس‌های آنلاین دارد و تحقیقات دانشگاهی را می‌خواهد پای لپ‌تاپ در هر جایی انجام دهد؟ خب، نوع کاربردی که از لپ‌تاپ‌تان انتظار دارید، مهم‌ترین تصمیمی‌ است که باید در ابتدا در نظر داشته باشید. لپ‌تاپ‌ها بر اساس کاربرد‌شان، سخت‌افزار و مشخصات خاص خود را دارند که ما برای شما آن‌ها را لیست کرده‌ایم:

 

 

 

 

برای استفاده روزانه

  • استفاده‌های کاربردی: وب‌گردی، ساخت داکیومنت، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی
  • اندازه ایده‌آل صفحه نمایش: ۱۲ تا ۱۵.۶ اینچ
  • رم: ۴ گیگابایت یا بیشتر

برای کار

  • استفاده‌های کاربردی: کار روی داکیومنت‌های بزرگ، ارائه‌ها، جداول و آمارهای پیچیده، تدوین ساده
  • اندازه ایده‌آل صفحه نمایش: ۱۲ تا ۱۵.۶ اینچ
  • رم: ۸ گیگابایت یا بیشتر

برای آموزش و یادگیری

  • استفاده‌های کاربردی: وب‌گردی، ساخت داکیومنت، تماشای فیلم، گوش دادن به موسیقی، گیمینگ ساده و برنامه‌نویسی ساده
  • اندازه ایده‌آل صفحه نمایش: ۱۲ تا ۱۵.۶ اینچ
  • رم: ۸ گیگابایت یا بیشتر

برای گیمینگ

  • استفاده‌های کاربردی: گیمینگ حرفه‌ای، طراحی گرافیک، اجرای نرم‌افزارهای مختلف
  • اندازه ایده‌آل صفحه نمایش: ۶ تا ۱۷.۳ اینچ
  • رم: ۱۶ گیگابایت یا بیشتر

برای طراحی و تدوین ویدیو

  • استفاده‌های کاربردی: تدوین ویدیوهای با وضوح ۴K، طراحی گرافیکی، انیمیشن سه‌بعدی، استفاده از نرم‌افزارهای مختلف
  • اندازه ایده‌آل صفحه نمایش: ۱۲ تا ۱۵.۶ اینچ
  • رم: ۳۲ گیگابایت یا بیشتر

 

سیستم عامل

سیستم عامل (OS) یک محیط نرم‌افزاری است که به دستگاه‌های مختلف همچون گوشی‌های همراه، تبلت‌ها و کامپیوترها کمک می‌کند تا برنامه‌ها و نرم‌افزارها را اجرا کنند. لپ‌تاپ‌ها امروزه سه سیستم عامل بزرگ را اجرا می‌کنند: مک او اس (macOS)، ویندوز و کروم او اس (ChromeOS). بسته به کارکردی که دارید، استفاده از این سیستم‌عامل‌ها تاثیر مستقیمی روی عملکرد روزمره شما خواهند گذاشت.

پردازنده

به طور ساده، پردازنده چیزی است که قدرت مورد نیاز برای انجام توابع و کارهای مختلف در کامپیوتر را فراهم می‌کند. هرچه پردازنده قوی‌تر باشد، سرعت کامپیوتر بیشتر است. هدف شما از خرید لپ‌تاپ، مشخص‌کننده نوع پردازنده هم هست. هر چه کارکرد سبک‌تر و معمولی‌تری داشته باشید، پردازنده ساده‌تر و مشخصا ارزان‌تری را می‌توانید مد نظر داشته باشید. با این حال اگر به دنبال انجام بازی‌های سنگین، تدوین و در کل عملکردهای پیچیده هستید، مدل‌های بالاتر پردازنده‌ها را باید مد نظر بگیرید که باعث افزایش قیمت لپ‌تاپ می‌شود

رم

رم (مخفف Random-Access Memory یا حافظه با دسترسی تصادفی) تمام اطلاعاتی که کامپیوتر برای اجرای روان هر بخش نیاز دارد را ذخیره می‌کند. به طور ساده اگر شما چند برنامه را به صورت همزمان روی سیستم اجرا می‌کنید، به مقدار رم بیشتری برای آنها نیاز خواهید داشت. لپ‌تاپ با مقدار رم و فضای ذخیره‌سازی مناسب، حداقل پنج سال مناسب کار شما خواهد بود. معمولا افرادی که به دنبال انجام بازی‌های ویدیویی، طراحی گرافیکی یا تدوین هستند، به سراغ حجم بالای رم می‌روند، اما اگر کارکردتان از لپ‌تاپ، صرفا عملکردهای روزانه و بسیار سبک است، انتخاب گزینه‌هایی با حافظه رم پایین‌تر می‌تواند قیمت تمام شده لپ‌تاپ را برای‌تان کاهش دهد.

حافظه ذخیره‌سازی

حافظه ذخیره‌سازی یا ROM اشاره به مقدار فضای موجود در لپ‌تاپ برای نصب نرم‌افزارها، فایل‌ها و ذخیره دیگر اطلاعات موجود دارد. لازم به ذکر است که بخشی از حافظه ذخیره‌سازی به سیستم عامل اختصاص پیدا می‌کند و از این جهت، مقدار حافظه در دسترس شما از چیزی که برای آن دستگاه تبلیغ شده کمتر است. امروزه اکثر لپ‌تاپ‌ها به سراغ حافظه‌های پرسرعت‌تر SSD رفته‌اند و کم‌تر شاهد حضور HDDها در بازار هستیم، با این حال برخی لپ‌تاپ‌ها از هر دو گزینه به صورت «هیبریدی» استفاده می‌کنند که این قضیه بیشتر در لپ‌تاپ‌های اقتصادی قابل مشاهده است.

 

گرافیک

پردازنده گرافیکی بسیاری از توابع و عملیات‌های بصری و مالتی‌مدیا مثل مشاهده تصویر و ویدیو را از CPU استخراج و برای نمایش آماده می‌کند. گرافیک یک پردازشگر اختصاصی است تا فقط روی بهبود وجه بصری دستگاه کار کند. بنابراین چنین چیزی توسط پردازنده اصلی بارگذاری نمی‌شود.

اندازه صفحه نمایش

صفحه نمایش بزرگ دوست دارید یا یک چیز شیک جمع‌ و جور را ترجیح می‌دهید؟ شما با توجه به استفاده‌ای که دارید، هر کدام را می‌توانید خریداری کنید.

وضوح تصویر

به طور ساده بگوییم، وضوح تصویر اشاره به تعداد پیکسل‌های روی صفحه نمایش دارد. هر چه تعداد پیکسل‌ها بیشتر باشد، وضوح تصویر بیشتر است.

نوع طراحی

نوع طراحی (Form Factor) یک لپ‌تاپ شامل طراحی، عملکرد، وزن و موارد دیگر می‌شود.

مشاهده لیست انواع طراحی لپ‌تاپ

  • نوت‌بوک: طراحی کلاسیک برای استفاده آسان و راحتی حمل
  • لپ‌تاپ نازک و سبک: لپ‌تاپ‌های سبک وزن و جمع و جور که برای حمل کردن مناسب هستند، مخصوصا اگر مدام در حال جابه‌جایی باشید
  • لپ‌تاپ‌های با صفحه لمسی: طراحی تاشو با یک پنل صفحه لمسی برای راحتی بیشتر
  • لپ‌تاپ ۲ در ۱: طراحی فوق‌العاده منعطف که برای راحتی استفاده، می‌توان آن را به یک تبلت تبدیل کرد
  • لپ‌تاپ گیمینگ: دستگاه‌های قدرت محور که زیبا و کارآمد هستند

قابلیت‌های اضافه

انتخاب سخت‌افزار درست به‌سادگی کافی نیست. افزونه‌ها و قابلیت‌های اضافه لپ‌تاپ‌تان، راه زیادی می‌روند تا آن را برای شما کارآمد کنند. اینجا به چند مورد از قابلیت‌های اضافه اشاره می‌کنیم که باید حین خرید لپ‌تاپ به آنها توجه داشته باشید.

مشاهده لیست قابلیت‌های اضافه لپ‌تاپ

جنس بدنه

کیفیت ساخت، میزان دوام و وزن لپ‌تاپ شما را تعیین می‌کند. لپ‌تاپ‌های عادی و برای تازه‌کاران معمولا از پلاستیک ABS ساخته می‌شود، اما لپ‌تاپ‌های گران‌تر بیشتر از جنس آلومینیوم هستند.

کیبورد

کیبوردها در انواع و ابعاد مختلفی وجود دارند. برای مثال یک مدل لپ‌تاپ با صفحه نمایش بزرگ‌تر، صفحه کلید مخصوص اعداد دارد. لپ‌تاپ‌های پرمیوم و گیمینگ معمولا از کیبورد با نور پس‌زمینه بهره می‌برند تا زیبایی و کارآمدی به دستگاه اضافه کنند.

باتری و شارژ

باتری‌های بزرگ‌تر، امکان حمل طولانی‌تر را فراهم می‌کند و به شما اجازه می‌دهد تا در راه، بیشتر با لپ‌تاپ کار کنید. دنبال تعداد سلول‌های باتری (هر چه بیشتر بهتر)، ظرفیت باتری و قوانین جایگزینی باشید.

پورت‌ها

بیشتر لپ‌تاپ‌ها دارای انواع پورت و اسلات هستند. مطمئن باشید که حین انتخاب پورت‌ها و اسلات‌ها، موارد نیاز خود برای اتصال را به خاطر بسپارید. حداقل ۲ پورت USB، یک پورت HDMI و یک پورت صدا برایتان مناسب است. شما به علاوه می‌توانید براساس نیازهایتان، دنبال پورت USB Type-C، پورت Thunderbolt، اسلات کارت حافظه، پورت اترنت (یا همان LAN) یا پورت‌ VGA باشید.

نرم‌افزارهای قرار داده شده

مهم است که نرم‌افزارهای قرار داده شده روی لپ‌تاپ جدید را بررسی کنید، چون که این نرم‌افزار یا نرم‌افزارها بلافاصله عملکرد دستگاه را بهبود می‌دهند. نرم‌افزارهایی چون مایکروسافت آفیس (ورد، اکسل، پاورپوینت و غیره)، نرم‌افزار ضدویروس و دیگر نرم‌افزارهای پیش‌فرض سازنده، می‌توانند به عنوان یک دسته نرم‌افزار مناسب در نظر گرفته شوند.

درایو دیسک

بازی‌های زیادی تجربه یا نرم‌افزاری را استفاده می‌کنید که تنها روی دیسک وجود دارد؟ اگر همین طور است، لپ‌تاپی را انتخاب کنید که درایو اپتیکال دارد. لپ‌تاپ‌های نازک و با قطر کم، معمولا از درایو دیسک بهره نمی‌برند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *